الأربعاء، 16 نوفمبر 2022

ادراك للحقيقة

 من فتره شفت فيديوهات علي اليوتيوب والفيس بوك من حوالي خمس شهور كان الزوج والزوجة بيسالوا بعض في حالة الانفصال هتاخد ايه من البيت معاك ، وكان في ناس بتقول مقدرش اعيش من غيرك هاخدك معايا وفي ناس بتقول مستحيل يحصل وانا ياريتني روحت معاها 

…..

الحقيقة ان مش زي ما كنت بقول كل حاجة هنا تخصني وتعبي وشقايا ولازم تتقدر قيمتها ، الحقيقة ان مفيش اي شيء هنا يخصني نهائي كلها حاجاتها كلها حتي جدران البيت حتي كل ذرة هوا فالبيت بس انا كنت حمار ، ياريتني اعترفت بدا بدري ياريتني قلت لها دا في الوقت اللي ينفع فيه يتقال ياريتني عرفتها دا ان كل حاجة تخصها وبتاعتها هي واني هنا مجرد ضيف تقيل ، بالمودة والرحمة والحب ببقي ضيف خفيف ، لكني للاسف فكرت بشكل مختلف وكانت غلطتي اني سمعت غلط لناس كتير غلط وسيبت عقلي يحدف بس كنت واثق من الطرف التاني انه هيمسك فيا ويتمسك بيا ويعقلني ويستحملني حتي وانا بتعبه، انا مخرجتش النهارده ومعملتش حاجات كتير غير انترفيو وشوية تنضيف البيت كله وشوية غسيل وخلاص ولما عملت شوبينج وانا جاي فكرت اني وحشني ارجع بالشوبينج للبيت واقعد اهزر واشتري حاجة بسيطة واقعد اقولها دي هديه ومفاجاة ، وحشني وجودها جدا ومرحها وضحكها وحبها وحشتني هي كشخص يستاهل فعلا حتي لو جارحني مسيره يفهم ويحس بيا .

…………

قلبي مليان دايما كلام حلو وكان مليان بس الظروف والصعوبات والضغوط بتاع الحياه كانت كاتمان ، فاكر زمان لما كنت بقولها بحبك كل شوية واقولها عشان لو جه يوم مش قدامي ومش عارف اقولهالك ابقي قلتهالك وقلت كل اللي في نفسي . انا محتاج اتغدي واقعد ارتب افكاري تاني ، وحشني اطبخلها وبطلت اطبخ اساسا واعمل اكل حلو واستكشف ، وحشني كتير اوي والله حاجات كتير 

كان في جملة بصدق فيها بتقول ليس في الادراك اي نبل ، لان لو مصاحبهوش فعل مش هيبقي له لزمة بس انا فعليا مدرك من زمان من ساعه ما هي مشيت والله بس المشكلة كلها اني عملت كل الافعال وبلا نتيجة ، لعل الله يحدث بعد ذلك أمرا 

لسه عمال افتكر اغنية انغام والميكروباص و هي بتقول ( وساعتها هسامحك ياحبيبي ما انا لازم اسامحك ياحبيبي ، بقي يخلصني انك تيجي وترجع مكسوف ؟)  ياااه والله كان يوم حلو في كل حاجة

ربنا يطمن قلبي ويشفيني وابقي احسن وكله يبقي احسن واحسن

ليست هناك تعليقات: