الأربعاء، 16 نوفمبر 2022

ملخص ١ حبة

 اليوم عدي ، مكانش طويل ، كان في صحبة حلوة ربنا بعتها من تحت الارض وكرم ربنا كان واسع اليوم ، النهارده سلمت لاب توب الشغل ، هيوحشني خالص والله ، خيرا الحمد لله

اليوم كان في اوقات تعبت فيها لدرجة مكنتش متخيلها ، صدمة جسمي من اول مرة كانت قاسية بس مش للدرجة لان فعليا حالتي كانت صعبه جدا والدوا اشتغل وساب لي شوية ، الحمد لله اليوم بيخلص وانا مركز وفايق وكل ما بييجي علي بالي تعب  بحس بنغز في صدري وقلبي وبعدين بهدي عادي خالص والحمد لله ببقي احسن 

لما كنت في المستشفي في اول ليلة خدت مهديء اول ما وصلت عشان حالتي كانت صعبه جدا ولما الدكتوره قعدت معايا قالتلي ازاي دا مش عامل معاك حاجة ولسه تعبان لما كانت بتشوفني وبتحكي معايا ، ازاي يعني يابني ؟ وبعدها لما قعدت فكرت اكتشفت اني كنت كاسر العداد اساسا ودي كانت كارثة في حد ذاتها 

في نفس اليوم خدت حاجة تساعد علي النوم عشان اضطرابات النوم وفي نفس الليلة صحيت مرتين ، وكل مرة فيهم خدت وقت عشان ارجع انام تاني فمن الواضح اني كنت ومازلت تعبان 

الموضوع حلو ان تراقب نفسك وتفهم شخصيتك وكيانك واحدة واحدة 

النهارده مكانش مراقبة هو كان كارثة حرفيا لاني اتعرضت لاول صدمة من الدوا واتعرضت لحالة الهايبر اكتف ودي استمرت تقريبا ساعتين كنت اوفر وسعيد وبتنطط فشخ وحرفيا دماغي شغاله علي فولت عالي وفي نفس الوقت مبسوط وبطلع مجهود حلو ودا تقريبا كريم العادي اللي كان موجود زمان واكنت بحب الاداء بتاعه 

مش عارف مش عايز احكي اكتر ما حكيت في الموضوع اياه عشان في حاجات مش هقدر اتكلم فيها وكتر تفكيري مش هيغير حاجة والموضوع اصبح حدث ولازم اتقبله غصب عني وكمان ا اني مينفعش افكر غير بشكل وطريقة واحدة ، اللي عايز يعرفني او بيحبني اكيد هيعرف يوصلي وانا مش محشور في اخر الدنيا انا حرفيا متاح وموجود دايما ومفيش حاجة وحشة بعملها بيني وبين ربنا ودا مخلي قلبي قوي ومجمد اعصابي ان ربنا هيكرمني والله 

من شوية فكرت اني فعليا نفسي اخلف فشخ ، هتبقي حاجة جميلة والله ، مفتقد دا وعايزه جدا ، فات كتير يا كيمو والله وان شاء الله رزق ربنا جاي في الميعاد ، يارب ما تأخر رزقك عليا ابدا 

المهم نخش في الكلام المهمخلاصه افكار اليوم بشكل واضح وبسيط : 

 في فرق شاسع بين الحدث والمشكلة والمشكلة ممكن تتحل لكن ان اصبحت في حدث وملوش حل لاني خلاص عملت كل اللي في طاقتي وبذلت كل ما في وسعي فاصبح واجب عليا تقبل اني خسرت كل اللي فات من حياتي ومفيش حلول قدامي باي شكل  لاني فعليا عملتها كلها 

في حاجة اسمها اني لازم ابني لقدام واحقق حاجات تفيدني لقدام زي موضوع الشهادات الدولية اللي خدتها والحمد لله واللي بتساعدني كتير في وضعي الحالي 

مينفعش افكر او اعتمد باي حال علي شغل اليوم ويوم دا لان الوضع اتغير دلوقتي ولازم نبني من الصفر دا لا ، وثانيا لا الوقت ولا الاقامة تسمحلنا نضيع وق فلازم في اسرع وقت نكمل تركيز علي الحاجات المهمة اللي محتاجينها وعايزنها وهي الشغل الجديد وسداد الالتزامات والتركيز علي البناء الصح باي وبكل شكل 

مينفعش اعتمد علي اللي فات علي راي فيروز لما قالت زمان : زاهدا فيما سيأتي ناسيا ما قد مضي 

مينفعش افضل اشتغل علي نظام السبوبة ، لان الحمد لله انتقلنا منه لحاجة تانية وشغالين في اكتر من نقطة عشان نتحسن فمحتاجين نركز بس وكله هيبقي ماشي في اتجاه احد

محتاجين نبطل نشتغل علي بلان يوم بيوم ونبتدي نشتغل علي بلان الاسبوع 

اينعم بعرف اعدي الايام بعد عذاب لكن لو جمعناها وكمان خمس سنين هنكون في نفس المكان ومش دا اللي عايزينه ولا اللي بنتمناه احنا اولوياتنا بيت هادي وامان ودفا وحب وحنان وفرحة ، اكيد ربنا مش هينسي احلامنا ، فلازم اعمل الحاجات اللي لو اتجمعت واتحطت جنب بعضها وهي متقسمه علي ايام تبني عالم جميل  وبيت حلو 

لازم نشتغل علي كونسبت التفكير واللي بيودينا ليه ولازم اروح الجيم عشان لو خسيت اكتر من كدا حرفيا هيجري لي حاجة ، حاليا بقيت اتنين وسبعين ونص ، اكتر من كدا هموت .

في حاجات ابتدت تغيب عن بالي لونها وطعمها واحساسها و شكلها ودي حاجة حلوة ووحشة وانا مش عارف اصنفها ودا اللي كنت بهرب منه من اول يوم عشان خاطر لو خسرت شوية الحاجات دي هبقي خسرت الموضوع كله وهبقي خسرت الحب والسعادة اللي بحلم بيها المتمثلة في الحاجات دي ، كان فيديو شوفته كان واحد بينصح واحد وقاله انت فاكر الوقت اللي بتتالم فيه هوا اللي وحش ، دا احلي وقت عالاقل انت فاكر كل حاجة ، روح جرب الوقت اللي بعد النسيان هيبقي اسوا حاجة في حياتك ، اوقات اللي بتحس فيها ان حتي الذكري او الاحساس او الفكرة او الصوره او الشكل حتي خسرته او الطعم او الريحة و الملمس او اي تفصيلة بسيطة بتغيب ، تخيل كدا ، حاجة تودي في داهيه والله 

دلوقتي بعد فتره الهايبر اكتف عصرت مخي وطلعت بشوية الحاجات دي ،  ودي حاجة مش وحشة 

انا لازم استقر وابني حياة لطيفة جميلة 

انا تعبت النهارده جدا جدا جدا بس الحمد لله اليوم عدي علي خير وبكره هبتدي بعون الله احط في بلان الاسبوع مينفعش دلوقتي عشان مفيش وقت ولازم اصحي بدري 

دلوقتي حاسس بمشاعر مستقره اقدر اقول ياااااه انا وحشني ومفتقد حاجات كتير فشخ اه والله

وفي عرض جانبي للدوا ابتديت احسه دلوقتي اني في حالة **** فشخ  ودا حاجة غريبة جدا جدا اللي هوا احا يعني 

لو هقعد اقيم اليوم النهارده بصراحة فانا مريت بحالات وحشة كتير لكن  في وقت الشدة كنت مركز وعافرف اتكلم وفايق وعملت اداء حلو جدا في الحاجة المهم ، الاوقات اللي تعبت فيها مسيبتهاش تدمرني ، دخلت حالة هايبر اكتف ، ركزت وعرفت هعمل ايه وازاي ، ساعدت اكتر من شخص بكذا شكل ، 

انا حاسس بالساقعه معظم اليوم ومش عارف في ايه دي حاجة تقلق جدا ولسه مفيش سبورت سيستم  والنهارده انعزلت عن اهلي وقت طويل ومكلمتهمش غير متاخر ودا بسبب احداث اليوم وتعب اليوم لان اليوم متعدلش غير في اخره والحمد لله ويدوبك سلمت علي امي واتطمنت انها بخير وقفلت .

انا ابتديت اتاوب ودي حاجة حلوة معني كدا اني هنام كويس وهتبقي ليلة سعيدة واحلام سعيدة يا كيمو 

والله انا حلو وطيب وقلبي حنين يساع الدنيا والكون كله ، الحمد لك يارب 

يارب طمن قلبي وراضيني واسعدني مليش غيرك 


ليست هناك تعليقات: