الأحد، 21 نوفمبر 2010

الحمار وصاحبه




فى مثل قديم كل الناس بتقوله ... : ( إربط الحمار مطرح ما يحب صاحبه )
طيب لو إنته صاحب الحمار بقى وربطته فى مكان غلط ؟؟؟
القصد هنا لو كنت حضرتك صاحب الحمار أو الشىء وحطيته فى مكان غلط
زى ما بيحصل وتلاقى حد بيقولك الحياة كدا إنتهت بموت فلان ....مع إن الحياة مش هى فلان وفلان مكانش له أى لزمة ولكن وجوده كان كافى ( طبعا هنا الموت سواء بالفراق أو الموت فعلا )
فى الحالة دى هنا الشخص دا قدر يربط بين الحياة وفلان أو واحد تانى ربط بين الحب وبين سعدية أو بين البحر وبين سعدية فكل ما يشوف البحر يفتكر سعدية ويفتكر ( هتموتى يا سوسو :D ) أو واحد تالت ربط بين كرة الطائرة هوايته ورياضته المفضلة وبين حبيبته اللى كانت بتحب تشوفه بيلعبها أو بتلعبها وبعد فترة سابته أو هاجرت وركبت الوباء وراحت الوباء :D ... أو بين الجواز وسعدية برده ( مش عارف إيه حكاية سعدية دي ) باترى إيه الموقف دلوقتى؟؟؟

الغباء فى الحياة إنك تربط بين شىء معنوى وشىء مادى قابل للتغيير ,,بمعنى إنك تربط مثلا بين قيمة عظيمة جدا زى الحب أو الإحساس بالحياة أو العطف أو الشوق وبين شخص معين أو شخصية معينه ...
هنا حضرتك قدرت تربط شىء مادى أو حاجة بتحبها وساكنه كل أحلامك وبين شىء متغير ... المعنى الكبير أو الشىء المعنوى اللى بنتكلم عنه وليكن الحق أو الحب أو العدل هنا عمره ما هيتكسر ولكن الشىء اللى ربطته بيه زى الإنسان مثلا أو زى ( سعدية ) هتتغير عادى جدا وهتتبدل ويمكن اللى كانت بتقول ( آمين ) إمبارح بكره تقول آه وأووووه ولاء وكل حاجة تانية ...القصد يعنى إن الربط هنا غير منطقى وملوش أى فايدة غير فى وجود سعدية لأن طبعا إنته ساعتها ( فى وجود سعدية ) هتبقى عايش مع أفلاطونية الحب أو حقيقة العدل اللى على فكرة ( كائن وله عقل وبيفكر ..ملناش علاقة بقى إذا كان سعدية فى دماغها كيس فول ولا مهلبية ) فهنا يا صديقى أنصحك فورا بقتل سعدية أو ربط معانيك وأشياءك المهمة والروحانية والجامدة جدا فى أى حاجة ثابته لا تتغير مش فى كائن حى فى دماغه كيس فول أو دماغه من الفراغ اللى فيها لو خبطت عليها هتلاقيها بتعمل صوت وبترن ... ولا إيه ؟؟؟

تحياتى
شاب فقرى