الاثنين، 28 نوفمبر 2022

بعد الاكل

 زي سطح بحيرة هادية ، زي ليل جميل مفيهوش مشاغبه ولا قلق ولا نور شارد من لمبة بعيد يقلق راحة البال ، زي زمان كدا لما كنت بنام فوق السطوح علي الكليم وراسي عالارض وباصص للسما ، هدوء ، اخيرا ، وراحة أخيرا ، ، النهارده طبخت تاني ، اليومين دول رجعت اطبخ ، ابتديت بحاجات بسيطة زي طبيخ الفاصوليا وصينيه البطاطس ، وبعدها عملت تحديث للمنيو وعملت بشاميل كامل اكتر من مره لوحدي ، فخور بنفسي اوي ، كل مره في تحديث في الوصفة ، النهارده بقي كانت كفته داود باشا ومعاها صينية بطاطس وشوية رز وسلطه وخص  وعيران و بيبسي فانيليا ، الموضوع خرافي ، النهارده قبل ما اطبخ كنت تعبان جدا لكن اول ما طبخت وكلت ، مش عارف حصل ايه بس حياتي كلها نورت ، الاكل فعليا حلو وانا بعمله حلو وي وطالع جميل اوي والله ، فرح قلبي فعليا لدرجة اني خدت الاكل ستين صوره 😂😂😂

الفكرة بتاعة من يومين اصدق مين كملت معايا وابتديت افكر ان لو عارف الحقيقة والدنيا رايحة فين واخترت اختيار مخالف هل كدا تبقي وحش ؟مش عارف ، يهمني اكسب نفسي واكسب نفسي بشرف مش بخسة ولا ندالة ، تقريبا و مش تقريبا انا فعليا عملت كل حاجة فمفيش لوم بيني وبين نفسي او ندم ، والحمد لله ابتديت دلوقتي اقتنع ان كل حاجة حصلت وانتهت وابتديت كمان انضف البيت ، امبارح قعدت نضفت الحمام بشكل قوي جدا ، تقريبا من يوم ما دخلت الشقة منضفتهوش كدا ، الشاور والحوض وكل حاجة وبرده اول امبارح لما غسلت اهم كوبايه فالشقة ، النهارده بقي قلبت في دولاب التوابل وابتديت ارمي علب التوابل وعلب المرقة وعلب القهوة وعلب كتير ، اكتشفت اني كان عندي حاجات كتير اوي واننا جايبين كل حاجة بس محدش كان فاضي يعمل او يستعمل ، ، رميت كتير اوي عشان  انضف الدنيا وانضف المكان وابتدي امحي اثار كل حاجة ، ولميت الجرايد والمجلات كلها في شنطة عشان تترمي برده ، انا مبسوط اني والله ابتديت اصدق ، اعصابي مستقره ويومي بيعدي ،وابتدي الاكل يبقي طعمه حلو ومش عارف السر في ايه ، النهارده بصراحة عشت حالة رعب من ان ممكن حاجة تتصلح ، انا حرفيا لو حد كان حلفلي عالمصحف ان انا هحس دا او اعيشه بيني وبين نفسي والله ما كنت صدقته ، طبعا لسه في خطوات كتير فشخ عشان اكمل تنضيف البيت وفي حاجات كتير فشخ لسه هتترمي بس انا مبسوط باللي عملته ، انا مبسوط ان في حد انتصر في المعركة جوايا وان خلاص اصبح الواقع هوا الحاجة اللي اتقبلها باختياري واني خلاص اركن قناعاتي علي جنب لان مفيش فايده منها ولا حتي من معرفتي الحقيقة او اللي هيحصل ، كريم لازم يبقي كويس 

السبورت سيستم سواء من الاتنين منتور اللي واقفين جنبي بصراحة مخليني كل شوية مركز تماما في تجاه حلو ، سعيد جدا ان في حد بيفكر معايا وبيخش يسلك الخناقة جوايا ويساعدني ويبتسم في وشي ، انا مش قادر اوصف قد ايه الموضوع دا فارق ، موضوع ان حد يصحك في وشك ، تقريبا يمكن عشان بقالي زمن بعيد عن الناس بس الحمد لله دلوقتي الاتنين دول سواء المنتور بتاعتي او المنتور التاني اللي واقف علي طول الخط جنبي ، بصراحة متطمن

كلام بسيط من المنتور صاحبي : انت قدها ياسطا ، هتعدي والله ، اهدي وركز ، هتعرف توصل براحة بس  

وكلام المنتور بتاعتي برده لما بتكلم عن اني شخص عاطفي والرد ان دا احلي حاجة فيا او يكفي جملة : انت عظيم والله 

من غيرهم ومن غير كلامهم حاجات كتير مكانتش هتحصل شكرا لهم حتي لو مش هيقروا الكلام حتي لو صحاب ساندين من بعيد من اخر الدنيا ، هما بالدنيا والله وسعيد بيهم جدا وبانقاذهم ليا كل شوية 

انا دلوقتي اقدر اقول اني علي الطريق وان الخسارة بشرف حلوة لو هتخليك تبني نفسك صح وتشوف حقيقة الناس وان الممتع في الموضوع انك تعرف نفسك كويس وتساعدها 

الحمد لله 

تصبح علي كل ما تتمناه يا كيمو و احلام حلوة وسعيده بطعم كفته داود باشا وصينيه البطاطس ❤️😍😂

ليست هناك تعليقات: