الخميس، 13 فبراير 2020

كوابيس وسكر محلي


عقلي في زحمة كبيرة ما بين حاجات تتعمل وحاجات تترتب وحاجات بتتحقق وجري طول الوقت وفي وسط كل دا في واحة من الهدوء والسلام النفسي بلجألها في أوقات وبرتاح من كل شيء لكن دايما برده علي الطرف التاني اجزاء من عقلي بترفض تنام 
وبتشوف كل حاجة 
بعض الروابط الروحية أقوي من الزمن والمسافة واي شيء 
يمكن دي قناعتي الشخصية اني دايما بشوف كدا ان انا بقدر اشوف عن بعد حتي لو ايه بحس وبشوف حرفيا كل حاجة
ولو اللي بشوفه مبيعجبنيش بسميها كوابيس 
فاكر من كام سنة حلمت بناس غاليه عليا في كلاب بتعضها وبتنهش في لحمها 
وكانت النتيجة اني كلمت الناس دول واتضح ان في مصايب بتحصل معاهم كلهم 
انا مش إله لكني حاسس بحالة من الاضب الشديد بتستفز كل حاجة فيا احيانا 
من كام يوم واحد كتب حاجة معجبتنيش وكان لازم ارد ورديت رد قاسي جدا عليه وزعل 
كان نفسي اقوله احا هوا مش انت اللي زعلتني وغضبتني وحرقت دمي وعملت مصايب يا متخلف 
لكن عقله للاسف تصرف زي معظم الناس وكلمني واتصل بيا وقالي يا كريم انت ظلمتني وجيت عليا 
اللي هوا ظلمتك فين ياعسلية هوا مش دي نتيجة افعالك؟ ولا هوا انت بتحب تظهر في دور المظلوم ؟  وفي الاخر ابقي انا اللي وحش 
يمكن احيانا مواجهة الناس بالحقيقة قاسي جدا وظالم في حين انك كل اللي بتعمله بتتمني تحقيق العدل لنفسك 
انا زميلي اللي عايش معايا في نفس المدينة واللي يعتبر قريب مش ناوي اصالحه لاني مش شايف غير الموقف الخرا اللي عمله ومش قادر اتصرف  ومش قادر حتي اتكلم في حاجة تخص الموضوع مع حد ولا حتي مع اقرب صحابي 
لان كل اما الطعنة بتبقي قوية كل ما بكتم جوايا وكل ما بدفن جوايا لكن النار بتفضل موجوده مع كل نفس وكانه عذاب ابدي 
للدرجة دي لما حد بيخذلني بزعل 
والحمد لله انها جت منه
انا مش شيطان لكني مش اله برده 
انا عايز انام ومش عايز احلم بكوابيس تاني 
يكفي من ربنا نعم كتير في حياتي اهمها الاستقرار والامان والحب اللي ميقدروش بتمن في زمن بقي كل حاجة في دول وهم مع كل الناس الا مع الناس اللي بنثق فيهم بجد 
البوست دا مجرد بفكر نفسي بحاجة مهمة جدا وهي ان الحقيقة دايما بتزعل وان صاحبي اللي خذلني بتمني له الخير والله
واني في حياتي حاجات حلوة اكبر من اني حتي اقدر اتكلم عنها 
شكرا ليكم 
لكل الناس اللي حبيتهم وحبوني وقدروني في يوم من الايام 
في قاعدة أزلية بتقول : كريم مبينساش 
وانا مش بنساكم ولا هنساكم لانكم كنتم خير في حياتي ومازلتوا وبحبكم جدا 
ويمكن من الناس دي اعظم نعم ربنا عليا فعليا
عالعموم لازم انام تصبحوا علي خير واحلام سعيدة بدون طعن وبدون صحاب ولاد تيت وبدون خذلان ومحبة تساع الكون للمنتهي وما بعده
تحياتي ومحبتي 

ليست هناك تعليقات: