الجمعة، 4 يناير 2013

المنسي والمنبوذ والترياق

***********************************
***********************************
************************************
************************************
*************************************
المنسي ...
 هوا أنا إتنسيت إمتي ؟؟؟
هوا الناس مبقتش تاخد بالها مني من إمتي ؟؟؟
يمكن عشان انا موجود وبتحرك ويعتمد عليا دايما فطبيعي الناس تنسي كريم لأنه قوي وجبار وسهل عليه يعمل اي حاجة ؟ وهوا دا عذر برده ؟؟؟
انا دايما كنت هنا ليهم , دايما إستحملت , دايما مسحت دموعهم وقت البكا والإنهيار , دايما كنت بقويهم وبخليهم أحسن 
هوا انا اتنسيت إمتي ؟؟؟
طيب إزاي ؟؟؟
أنا دورت عليا فى الصور وملقتنيش 
دورت عليا فى حياتهم وبرده ملقتنيش
دورت عليا فى قلوبهم ولقيتها زحمة أوي فمقدرتش برده ألاقيني 
هوا أنا رحت فين جواكم ؟؟
هوا أنا ليه مش فى حياتكم ؟؟؟
هوا إيه فى الوجود ممكن يبرر لكم وجع إنسان ووحدته كل اللى عمله فى حياته معاكم إنه حبكم ونصحكم وكان كويس بجد ؟؟؟
أنا إتنسيت إزاي ؟؟؟
إزاي ملقتنيش ؟؟؟
أنا روحت فين عندكم أو شوفتوني إزاي ومخدتوش بالكم ؟
إزاي أنا بغرق دلوقتى وحلمي ضاع وتقريبا فاقد البصر وإنتوا مش هنا ؟؟؟
إزاي أنا حتي مش لاقي حد أعرف أعيط معاه ؟؟؟
هوا انا كنت كويس أوي كدا معاكم لدرجة إنكم تقدروا تقولوا كريم مش هيزعل 
ولا يا هلتري أنا كنت وحش أوي كدا معاكم لدرجة إنكم قلتوا كريم ميستاهلش 
هوا فى بني آدم ميستاهلش ؟؟؟
معرفش بقي 
بس أنا مش لاقيني عندكم 
وكمان مش لاقيكم ...
بجد شكرا 
 
***
 المنبوذ :
أنا عندي قناعة تامة بإن لو هزعل من حد أو هدايق من حد يبقى أزعل منه وهوا جنبي مش أسيبه وأمشي وأقول أنا زعلان لأني ساعتها بشوف دا خذلان وفى كل الأحوال جرح ووجع للي قدامك 
إمبارح الساعة خمسة ونص كنت ماشي فى (رشدي ) فى إسكندرية و كان معايه كام واحد صحبي والدوشة عالية قوي ولقيت واحد صاحبي بيتكلم فى موضوع فقلت له جملة تلقائية ( نهاية أي حاجة هي كلمة وداع ) فى الأول الشخص قالي إزاي وبعدين سكت مستنيني أشرح وأنا بفكر فى جملتي وبعدين قلت له إن مهما عرفنا ومهما صاحبنا ومهما حبينا فالناس بتفارقنا وأي طريق وله نهاية أو نقطة بينقطع فيها صلتنا بالشخص وبنقول سلام قلت له إن كل الناس بتمشي 
يا هلتري فعلا كل التجارب اللي فى حياتي إنتهت بسلام ؟؟؟
طيب واللى لسه مقالتش سلام ؟؟؟
أو نسيت تقول سلام ؟؟؟
مش عارف بصراحة 
بس يمكن هديتي الأخيرة فى أي مشوار هوا عدم تعديل رأي الطرف التاني , الطرف التاني وهوا ماشي دايما بيبقى عايز يقف علي رجليه ويكمل حياته وأنا فى نفس الوقت بكون نفسي أمسك فيهم أوي وفعلا بمسك بس فى الآخر هما بيقطعوا صوابعي عشان يفلتوا ومبيهمش الألم اللي بتعرض له, وعشان كدا بسيبهم يقطعوا فيا أوي ويوجعوني أوي ويشوفوني وحش فى حين إني عمري ما عملت حاجة غير إني كنت عايزهم أحسن وعايزهم أقويا وبخير وبلبي لهم دايما كل أحلامهم وأمانيهم وكل مكان مشينا فيه يشهد 
تضحيتي الأخيرة إني أرضي إني شكلي يبقى وحش وإن اللى قدامي يقول كريم دا شيطان وأسيبه يقتنع بشوية حقايق فارغة ملهاش أساس من الصحة وينسي كل حاجة حلوة أنا عملتها وكل شىء وحش وعيب إتحملته , بسيب اللى قدامي ينبذني بشكل كامل ويقول عليا إبن ستين تيت عشان خاطر يقدر يمشي وينبسط وهوا ماشي ويبقي راضي بقي إن كريم خلاص مينفعش 
مع إن أنا عمري ما عملت حاجة وحشة فى حد ولا حتي بقصد وجع 
مبقتش بعرف أعاقب حد زي زمان 
بقيت بتخطي الموقف وأسامح وأقول مش هتحصل تاني وأسكت , آه والله العظيم 
بقيت عبيط للدرجة دي 
وعشان كدا الغلطات إتكررت 
وعشان كدا أنا لوحدي دلوقتى بدون كل اللى بحبهم 

أنا رضيت أكون منبوذ
شوفتوا بقي حبيتكم قد إيه ؟؟؟

***

الترياق والمرض 

أنا لأول مرة بحس بحلم بيجري فى عروقي ميت زي السم كدا , زي إحساس الأم لما إبنها يموت قبل ما تولده وتبقى شايلاه كيان ميت 
أول مرة أحس بالسم للدرجة دى ...
النور اللى فى عيوني إنطفي ...
دايما كان بيتقالي من زمان أوي من أيام ما كنت عيل صغير إني عيوني بتضحك وفيها ضي 
ودلوقتى لأول مرة كل اللى يشوفني يقولي إنته عيان ولا إيه 
وبعلل كل حاجة بإني لسه راجع من السفر وبإن البرد شديد وبإن عندي إرهاق 
أنا تقريبا بقيت بصحي عشان أنام ودايما مرهق ودايما تعبان ودايما مخنوق وساكت وفيا وجع شديد أوي :(
هوا أنا إزاي حصلي كل دا ؟؟؟
الحلم مات 
حلم حياتي خلاص إنتهي ومات 
وحاليا مبقتش عارف أعمل إيه بالظبط 
كان نفسي ألاقى اللى بحبهم جنبي فى اليوم دا 
لكن للأسف علي قدر عبطي كان وحدتي برده بنفس القدر 
أنا مش عارف أقول السبب فى ضياع الحلم 
ومش عارف أقول أنا إيه اللي جري لي :(
لكني تعبان أوي أوي أوي أوي أوي 
ومش قادر بمعني الكلمة 
حاسس إني كنت رخيص أوي معاهم للدرجة دي 
وحاسس إني حلمي ضاع وبالتالي بقية العمر ملوش قيمة ولا تمن 
أنا لما ببقى فى الحالة دى جسمي بيعلن العصيان التام بكل أشكاله 
سواء من الصداع وقلة الأكل والإرهاق وأمراض تانية بتظهر فجأة وبالذات فى الأوقات دي 
نفسيتي بتتعب فبالتالي جسمي بيتكسر علي طول علي طول 
:(
مليش نفس أكتب تاني 
ومش عارف هفتح المدونة إمتي 
وشكلي مش ناوي 
تعبان ومرهق ولوحدي أوي :(
كريم

هناك تعليق واحد:

Sally Ahmed يقول...

اقولك حاجة !
تنازل عن الدور دة...
و اعرف كويس قوووى انا الخير بيرجع صدقنى بيرجع لو فكرت بعد كل حزن ازاى ربنا بيبعتلك حد يطبطب عليك و يشيل الحزن دة عمرك مهتحس انك منسى اللى رب العالمين مش بينسى حد