الاثنين، 7 يناير 2013

الحب علي كرسي وفي كوباية شاي

هوا إيه علاقة كوباية الشاي بالحب والدفا والحاجات الحلوة ؟؟؟
إنته عبيط يابني ؟؟؟
***

هوا إيه علاقة الكراسي أصلا بالحب والإحتواء والشوق ؟؟؟
***

أهلا بيكم أولا فى عالمي 
العالم بتاعي المجنون 
اللى محاولتش أكتب عنه قبل كدا ..
مش عارف إيه اللى يخليني اليوم أكتب عنه 
فى وسط العزلة وكل الحاجات المقفلة بتاعتي
مش مهم اكتب عنه بس مهم بالنسبة لي إني أتكلم شوية عنه حتي لو هنقل البوست دا زي البوست اللى فات لمدونتي التانية القديمة الأولانية خالص اللى محدش يعرفها واللى بتكلم فيها براحتي شوية , طيب ما أنا هنا بتكلم براحتي بس طبعا فى حاجات مينفعش تطلع للنور برغم إقتناعي إن ( كلامنا اللى قلوبنا لازم يوم يطلع للنور ) يطلع من النور اللى جوا للنور اللى برا , إيه دا هوا أنا بقول إن فى نور جوا ؟؟؟ طيب عرفت منين ؟؟ أو فين الإثبات ؟؟؟ مش مهم المهم إنى قلت دا بدون قصد ويمكن دا شىء أنا مؤمن بيه فى عقلي الباطن ولكن .... مش عايز أعترف بيه علي العلن , زي بالظبط لما أسأل حد سؤال أنا عارف إجابته لمجرد إن يبقى فى اعتراف بالحقيقة مش أكتر , كفاية رغي بقى ونتكلم عن الكراسي وكوباية الشاي 
***
أحد الأسباب الرئيسية اللى هتخليني أشتري أي شقة عشان أسكن فيها هوا البلكونة بتاعتها , تكون مبتطلش علي جيران وفى نفس الوقت فيها هوا مش عنيف قوي ولكنه هادي بيحرك الورق ولكن ميقلبش الترابيزة وبرده لازم تبقى البلكونة واسعة حبتين عشان أحط فيها كرسيين أو يمكن كرسي واحد كبير حبتين .

الحكايات كلها بتبتدي بكوباية شاي وكرسيين 
 

الشاي مش مشروب رائع زي القهوة ولكنه ليه رونقه الخاص وهوا قدرته علي إنه يفضل سخن ويتقبل أي كمية من السكر مهما كانت من أول خمس معالق لحد تمان معالق بدون أن يبدي أي إعتراض أو يختفي طعمه , هوا الحب كدا برده , ممكن يتقبل مليون حاجة من الحاجات الحلوة الكتيرة اللى ملهاش علاقة بيه زي لمسة إيد فى عز البرد ويفضل برده قصة حب جميلة ورائعة وتتكتب فى معلقة من معلقات الشعر الجاهلي والناس تحبها وتحفظها صم وتحاول تطبق من كلامها وتتعلم منها , يمكن عشان كدا بحب دايما يكون فى اللقاء الأول أو فى مرحلة ما من قصة الحب يكون فى كوباية شاي ويمكن لنفس السبب كل يوم قبل ما أنام بعمل كوباية شاي بسكر زيادة ونعناع ولو بتكلم مع حد  بحبه لازم أحكي له عن روعة كوباية الشاي دي , اللي هي أصلا بتبقى سخنة وموحوحة وبتعطلنا عن النوم 
الشاي مشروب بيتفق معايه وبتفق معاه فى حاجات كتير بيبقى قادر علي إحساسك بشوية دفا برغم إن الجو متلج وبيحسس بشوية إحتواء وإنتظار لشىء أهم حتي لو الحياة مملة وكئيبة وملها لا معني ولا طعم , هوا أنا كدا 

بحب أحط السكر فى الشاي وأقلبه بهدوء وبحس لو قاعد مع حد بحبه مش بالسكر بيدوب وبس يمكن بيا أنا كمان بدوب فى حاجة أجمل وبقرب من حد احلي بكتير 

***

عن الكراسي والقعدات الطويلة فى أماكن دفا 

أنا عن نفسي مبحبش أقعد فى مكان واحد وقت طويل ولكن .... فى بعض الأحيان بيكون من الروعة إن الواحد يقعد مع حد جنبه عالكرسي وهوا دا المفهوم اللى قلته فوق فى نقطة البلكونة , وهوا إن الواحد يقعد فى البلكونة ساعة عصرية أو فجرية أو فى الغروب ويشرب كوباية الشاي , طبعا المفهوم مختلف تماما ما بين القعدة فى البلكونة والقعدة فى مكان عام , لما تقعد فى مكان عام مع حد وبينكم كرسي أو مسافة فأنا عن نفسي معروف بقدرتي الرهيبة علي الملاحظة والتركيز علي كل التفاصيل , بدون ذكر أسباب فأنا من عشاق الموضوع بتاع التفاصيل دا والموضوع بتاع الملاحظة دا برده لأني بحب الذكريات , كل اللى يعرفني يعرف عني دا مهما كانت الذكري فأنا بحبها .

درجة البعد بين الكرسيين وشوق كل طرف للتاني والبرد اللى مش عارفين جاي منين بالظبط ولكن فى دفا بيشع من جوا لبرا وبيقهر البرد والإحساس بإنك عايز تسيب الكرسي اللى انته قاعد عليه وعايز تقوم تاخد الطرف التاني وتهرب بعيد , الكرسي بالنسبة لي فهوا إحتواء شديد وقرب أشد , فى الاماكن العامة بيظهر فى ميل طرف عالترابيزة وتحس إنه خلاص هيقوم يقعد عالترابيزة ويدلدل رجليه كدا زي الأطفال لما بيقعدوا علي ترابيزة السفرة ومستينيين حد يلبسهم الشوز عشان يروحوا المراجيح ويقعدوا يلعبوا برجليهم فى الهوا , إحساس إن اللى قدامك بيحبك ويتمني قربك بجد , ويتمني لو يسيب الكرسي اللى عليه وييجي يقعد جنبك عالكرسي بتاعك وتبقوا مزنوقين , أنا ليا ذكريات سعيدة كتير مظنش فى شىىء ممكن يكسرها ولكني ممكن أنساها وقت ما أقرر نسيانها زي ما وعدت .
ويا سلام لو ماشي بالساعات فى الشوارع ومش لاقى مكان تقعد فيه فتعزم الطرف التاني علي قهوة بلدي والمنظر والتجربة الخطيرة اللى بتجنن وتطير العقل ,وإحساس الجنان اللى بيستمر ومش بيخلص أبدا ,والزعل والزهق والقعدة المرتبكة والعربيات الرايحة والجاية فى الشارع , والسكرية اللى بتخلص علي طول وبنجيب غيرها والراجل اللى بيجيب الميه فى وسط الأكل غلاسة كدا وطعم ال*** وطعم البسكوت .

مش عارف إيه اللى خلاني أكتب الكلام دا كله 
لكنه شكله حلو 
هسيبه ومش هنقله 
والحقايق مفيش شىء فى الوجود يقدر يغيرها 
ولا حتي فعل أو قول أو أي حاجة  
الكويس بيفضل طول عمره كويس وأنا مقتنع بدا 
ومفيش شىء فى الوجود يقدر يغير جوهره ولو حتي غلطة عبيطة.
ولأول مرة هقول دا أحد الأسباب اللى مخلياني مصدق نفسي وبحبها
ومؤمن بيها .  
كريم
#بحب ضحكتك 
#بحب منظرك وإنتي بتقري 
#نفسك فى إيه ؟؟
#بحب منظرك عالكرسي كدا وإنتي نفسك تقربي 
#بحب شوية الجنان اللى بيبانوا غصب عن أي حد دول 
#بحب منظر الكوفية علي كتفك 
#بحب الشتا لأنك جيتي فيه ولأنك بقيتي مرتبطة بيه 
#بحب البحر وهواه وهواكي 
#بحب دموعك وغضبك 
#بحب الجري عشانك  
#نفسي أكمل لحد باب الجنة 
#طيب طيب
#تقريبا هتبقي دي آخر مرة
#أنا بكره نبيل .
#خلص الكلام

هناك تعليق واحد:

Sally Ahmed يقول...

حلوووة قوووى و بشدة :)