الخميس، 29 نوفمبر 2012

الحضن الناري

إمبارح بيتت برا البيت
فى المصنع سهرت فى مكتبي برتب حساباتي وبقفل حسابات عملاء لا حصر لهم وبتابع الشغل مع ريس العمال اللي جه جديد واللي المفروض يريحني بس حاسس إنه دماغه زي الجزمة مش هيعرف يعمل حاجة غير شوية الزعيق , متخلوناش نخرج عن الموضوع أنا بيتت إمبارح فى المصنع

بعد ما العمال مشيوا ومتبقاش غير واحد بس وأنا نزلت الدور الأرضي وخرجت ركبت الموتسيكل وجبت عشاء والهوا البارد بقي مفيش حاجة تقدر توصفه وبالذات فى أكتوبر مدينة الصقيع , رجعت وإتعشيت وسيبت كل حاجة وقعدت لوحدي عالترابيزة اللى بيشتغل عليها الناس وعليها شظايا زجاج كتير جدا ودخنت شوية , مش عارف ليه أصلا قعدت أفكر .... إذا كنت أنا برا عشان أنا أصلا عايز مفكرش ومتعبش نفسي ومحسش بالوحدة , إيه دا بس اللى انا فيه دا ؟؟؟ مش عارف
لكن اللى عارفه أوي إن البرد كان واصل مش بس لعظامي ومخليني برتعش , البرد كان واصل لأعمق أعماقي , مش أول ليلة أبيت فى شغل ولكن المرة دى البرد كان جوايا أنا منسجم مع البرد اللي برا والوحدة كانت رهيبة
انا فكرت كتير أوي أوي أوي
عشان كدا بكتب
كل اللى فاكره تاني يوم إني أول عامل وصل المصنع صحاني من عالترابيزة وقالي إنته إتجننت ؟ إزاي نمت وسط كل الزجاج والشظايا والحاجات دى , الراجل مستغرب بجنون وأنا صاحي ومش فارق معايه , كان النهارده يوم متعب كملت فيه حساباتي وروحت فى العربية وأنا بسقط
لما جيت عند هايبر ومدخل زايد حاولت أدور وشي الناحية التانية , لكن فشلت وهنا إفتكرت إني علي طول بواجه الألم , وسالت نفسي ما يمكن أنا بواجه الألم عشان مبعرفش أجري منه أو يمكن عشان أنا قوي أوي , مش فارق ومش مهم ومش لازم نتوصل لحقيقة
دلوقتى وصلت فى انهياري لمرحلة مهمة جدا بيظهر فيها الجوهر بتاعي أنا ومش لازمني أجوبة خالص
وأنا مروح وماشي فى الشارع البرد كان قاتل
مش عارف أوصف لكم لان كل الوصف هيبقى ولا حاجة ولا كاني قلت حاجة
انا النهارده عشان أنام محتاج حضن من نار
هوا فى حد بيحضن النار ؟؟؟
أيون أنا بحضن النار
بتطمني وبتدفيني وجروحها بتطهرني
محتاج حضن ناري يدفيني حد الرماد
يعني إيه حد الرماد , يعني النار تحرقني لحد ما ميتبقاش فيا غير رماد
هوا دا حد الرماد حضرتك

مش عارف هقوم أعمل إيه بس واثق إني هقوم أعمل مصيبة

مش فارق بقى اتكلم او متكلمش لكن مش هتفرق فى اى حاجة

ما انا ياما قلت كلام ووجهات نظر وبلاقي اللى قدامي شخصية غبية بيروح يسمع الكلام من ناس برا وكأنه أول مرة فى حياته يسمعه

فاكر إحساس القرف

أهوه انا دلوقتى قرفان بجد
من جوا كدا قرفان
الواحد لما بيحس بالقرف بيشوف هوا قرفان من ايه ويبعد عنه او مش يفكر فيه
وبالتالي
مش عارف هعمل إيه
بعض المصاير والطرق متقدرش تبعد عنها ولو عملت كدا تبقى مش بني آدم
مش هقول الضعف بيخلينا بشر
ولكنه عالاقل دليل وبرهان واطي بيساعد فى إثبات الحقيقة دى

هوا انا بس اللى شايف الدنيا صعبة وشايف ان مينفعش نهائيا نهائيا الناس تعيشسها بالشكل دا
شايف ان لو الواحد بقى فى سلام وراحة مع اللى حواليه بدون تعقيدات ومشكلات وهموم وبدون اى عقبات او حدود الناس كلها هتعيش كويسة
هوا انا اتهبلت فعلا وبحلم بالمدينة الفاضلة
مش فارق معايه والله
امبارح حلمت والقزاز والشظايا دي بتشوكني وانا نايم
مش فاكر نمت ازاى ولا امتي ولا فاكر الحلم بس كان حلم ابن كلب اكيد ملوش لزوم

****
انا قررت ابطل اكلمك
لاني ببساطة مبقتش باكل من الكلام اللي بيتقال من النوعية اللي زيك
أو الصور أو الأساليب أو الطرق أو الأفكار
زي ما تقولي كدا مبقتش الحاجات دى كلها ليها معني أو بتأثر أو حتي بتفرق معايه النوعية اللى زيك
أينعم كنت مهتم بيكي وقلت دا
بس حاليا إطلعي برا
فى ستين داهية
أنا بقرف من النوعية دي من الناس
لأنهم مصلحجية أو عايشين فى كدبة
وانا للاسف مبعيشش فى كدبة
برغم كل الخطايا اللى عملتها والمشاكل فى حياتي
إلا إني دايما كنت واضح وصريح
وبمنح للي قدامي إختيار
وانا مش همنحك إختيار لأنك بصراحة
من نوعية تقرف
كفاية إن الواحد يجرب تفاحة واحدة عشان يعرف هوا هياكل تفاح بعد كدا ولا لاء
وانتى مش تفاحة
وانا مش ادم ولا ناوي اكون
ولذلك
فمن اللحظة دي وبغض النظر عن انك مش بتقري هنا وبغض النظر عن كل ترتيب عملته عشان أبقى جنبك
فمن الآآآآآآآآآآآخر
برررررررررررررررررررااااااااااااااااااااااااااااا
****


هوا الناس بترجع تكلمني ليه ؟؟؟
شىء غريب لما تلاقى شخصية كانت عارفاك من تلات سنين وجاية تطمن عليك وتقولك انها حاسة انك مش كويسة وعايزاك تبقى كويس
او شخصية تانية تعرفك من سبع سنين بتتصل برده وبتقول نفس الكلام
لكن الغريب هوا رجوعك انتى
مش متخيل الصراحة
أول بنت تبعتلي صوتها فى ملف عشان الميك بايظ :D
أيام ما كان فى ميك بقى والشغل الحمضان بتاع النت وكنت ساعتها شغال فى الدعاية والإعلان
وساعتها إنتى أول واحدة ساعدت فى إشتعال عود الكبريت
إنتي النار اللى ريحت قلبي
إنتي اللي سبقتي أى حد والكل فى إنك تبقي هنا
الأولي ولا وصف آخر يمكن أن يقال عنك
الوحيدة اللى بتحبي كلمة ( كدهوه ) وبتسأليني بشوق دايما : هوا انته لسه بتقولها
والوحيدة برده اللى بتحب صوتي وفاكراه بكل الجنون دا وبتقولي وحشني صوتك
مش عارف بقي إيه يتقال
لكن عارف إني سعيد بيكي
مش عارف راجعة ليه  ومش عااااااااااااايز اعرررررررررررررررف
انا لسه هختار وفى اللحظة اللى هختار فيها
اللي هيبقى هنا هوا اللى هيدخل حساباتي واللى مش هيبقى هنا ويعمل فيها واحد تاني ومن بنها
هقوله الكلمتين اللى قلتهم فى الفقرة اللى فاتت
كلمة برا
واظن فى مرادفات كتير اوي للجملة دى ناس كتير سمعتها مني
المكتوب عنك هنا يا فتاتي الأولي لا يوفيكي حقك
وأيضا ليس عشقا فيكي ولا حبا فيكي
بس انا عمرى ما كتبت ولا حكيت عنك بالرغم من انك من اكتر الناس اللى فرقت معايه فى الحياة دى
يخرب بيت كدا
انا فاكر الشعر بتاعك اللى كتبتيهولي وقلتي لي فيه ( برغم كذا وبرغم كذا ... ) وقلتي فيه كل الموانع وفى الاخر قلتي قد ايه بتحبيني
من الحاجات اللى متتنسيش برده الحاجات اللى كتبتها فيكي
كنت ساعتها قبل ما اكتب وقبل ما افتح حتي مدونتى الاولي وكنت بكتب فى تكست وارمي فى السلة
تعرفي قد ايه كانت ايام حلوة ؟؟؟
انا بقى عارف
وشايل كل دا جوا قفل زمني مفيش حاجة تقدر تبوظ اللى جوا واللى جوا ميقدرش يأثر عليا
وعشان القفل دا يتكسر
انتى فاكرة الاغنية اللى قلتى لي عليها مثيرة ؟؟؟ أيون
بالظبط كدا 
****


هييجي واحد سخيف يسألني ويقولي ليه هتكتب الكام سطر اللي جايين دول
هقوله (( تباً لك )) وأكررها (( تباً لسمو عظمة فخامة حضرتك ))

وهكتفي بإني أقول إن فى ناس مكتبتش عنهم حاجة بالرغم من تواجدهم

انا مش ناسي لا خمسة وعشرين ولا ستة وعشرين تمانية علي فكرة
ومش ناسي انى فتحت لك المحفظة ووريتك صور وحاجات اول مرة حد يشوفها فى التاريخ وسمحت لك تقلبي فيها .
ومش ناسي يوم الجمعة إياه لو فاكره
ومش ناسي منظرك وانتى ماشية بالقهوة يوم المفاجأة العبيطة
ومش ناسي برده لما قلت لك هعلمك تكتبي وقلت لك تكتبي إزاي وتوصفي إزاي وتفكري فى إيه وتعبري إزاي
ومش ناسي الصورة اللى صورتها ساعتها 
ومش ناسي منظرك برده وانتى راجعة لي وماسكة الكارت عشان تكلميني فاكرة انى مشيت مع انى كنت لسه فى مكاني
ومش ناسي برده الحاجز إبن الكلب اللى إنتي فاكراه وعارفاه
ومش ناسي الكهربا
ومش ناسي الرسايل
ومش ناسي الاوفلاين
ومش ناسي السلسلة إياها ولا الوردة إياها
ومش ناسي قزازة المية والمناديل والسجاير والمنديل بتاع سلنترو
ومش ناسي برده المنديل كان فيه إيه وإيه اللي خلاه مختلف عن أي منديل تاني فى الوجود كان معايه او اديته لحد
ومش ناسي برده (( هوا الكوبري بيتهز كدا ليه )) ولا المفاجأة اللي مأثرتش فيكي ومشينا ساعتها كام ساعة
ومش ناسي ماكدونالدز
ومش ناسي النص جنيه ولا العيديه
ومش ناسي لما قلت لك ( أنا مؤمن ومصدق باللي بقوله )
ومش ناسي صوتك
ومش ناسي الإختلاف اللي حسيته عن أي بنت عرفتها قبلك
ومش ناسي مناقشتي عن الملايكة والشياطين ولا حتي الفندق اللى كنا واقفين قدامه
ومش ناسي قلت لك ساعتها إطلعي فوق السور دا ورفضتي
ومش ناسي وسط البلد
ومش ناسي القلم الأحمر واللى انا كتبته بيه وكمان مش ناسي كتبت بيه إيه ومضيت فى الآخر إزاي .
ومش ناسي الأغاني اللى بتحبيها
ومش ناسي الشاي لو فاكراه سواء اللي بعمله أو التاني اللى كان أخضر دا وعليكي تمنه لحد دلوقتي
ومش ناسي البت المتخلفة اللى طلعت تسلم عليا معاكي وقالت : هوا دا كريم بقي اللي بتحكي عنه ليل ونهار  وعاملتها بذوق عشان خاطرك
ومش ناسي الكبسة اللى كنتي مرعوبة منها فى اليوم دا
ومش ناسي القلم بتاع اليوم دا الأزرق اللى مكتبش ساعتها
ومش ناسي مكانك اللي قعدتي فيه
ومش ناسي منظرك ولا الارتباك
ومش ناسي برده قلتي لي إيه لما جيت ماشي وحاسة إني زعلان 
ومش ناسي اول مكالمة عملتها من اكتوبر
ومش ناسي كل مرة قلت لك فيها هسيب الشغل وقلتي لي كمل وشجعتيني مش ناسي اليوم اللى قلبتي فيه الدنيا عياط عشان قلت لك ماشي وممشيتش وانتى اتفاجئتي بيا تاني يوم 
مش ناسي كل مرة اديتك فيها حق الإختيار وكنتي بتختاريني وبتتمسكي بحقك فى الحياة 
ومش ناسي كل الكلام اللى قلته ومناقشاتنا اللى كانت بتستمر بالاربع ساعات فى حين انى مبكلمش اى حد تاني فى الدنيا غيرك
ومش ناسي أول يوم

ومش ناسي آخر يوم
ومش ناسي قد إيه إحتجت أتكلم وملقتكيش
ومش ناسي قد إيه من فرص وإهتمام منحتك وإنتي فى البلالا لاند ومش قاادرة تقري اللى بحاول أخليكي تقريه
ومش ناسي خناقاتك وإعتقاداتك للي فى دماغي برغم إنك عارفاني أكتر من ناس كتير ولاد ستين كلب كانوا جنبي ومقدروش يعرفوا حاجة وبرغم ذلك برده رتبتي دماغك بشكل غلط
ومش ناسي تصرفاتك الغبية والمرة اللى عملتي فيها حاجة خلتني أكره إني منحتك فرصة مفيش قبلك حد قدر يوصلها
مش ناسي كل اليأس اللى كنت بحس بيه لما ببص فى عيونك بعد ما بتقابلي ناس كتير وبتيجي وكل اللى بنيته جواكي رماد وأطلال
مش ناسي كل خيبة الأمل لما بقدر حد وبستناه يقدرني وبيتعامل بأسلوب قذر بيخليني عايز أولع فيه وانا الصراحة كان نفسي اولع فيكي كام مرة بس
مش ناسي بقي نهائيا إنك بعتيني عشان خاطر ناس ولاد ستين كلب (( علي فكرة انا بحب الكلاب بس انتى فاهمة انا اقصد ايه ))
مش ناسي خالص بقي نهائيا انى عمري ما كتبت عنك برغم كل اللى عملتيه

الأهم من كل دا
إني وأنا بكتب دلوقتى فات واحد فى الشارع مشغل الاغنية بتاعتنا وفى المقطع اللي بيقول (( البنت لسه )) اللى بحبه وبيفكرني بيكي

والأهم من كل اللى فات برده
إني مفتقدك وجدا كمان


والأخطر من كل المهم
إني قلت دا هنا وهنا بالذات وشتمت بالشكل دا وقلت كل دا عالملأ وكأني بقول للناس كلها تباً لكم يا ولاد الكلب

والأفظع والأشنع
أني مازلت مؤمن إن الأفعال بس هي اللى ليها لزوم وغير كدا يترمي فى الزبالة
ولذلك
فتأكدي إني مهما إفتقدتك
مش هعبرك فى الجزمة
مع إحترامي يعني
وخليكي فى توهتك مع التايهين وإنتي فاهمة بتكلم علي مين

صحيح يا بت
هنساكي أكيد لما الوردة اللى معاكي تدبل
وإنتي عارفة إن الوردة دي والسلسلة بتوعي
وإن عمرهم ما هيدبلوا 
زي اللى راح يقول واحدة بحبك يا غبية
قالت له متشتمش
فهماني ؟؟؟
أكيد فهماني ما إنتي شفتيني بعيط وكمان كان معاكي بث حي من دماغي لمدة محدش قدر يسمعني فيها قبل كدا
وغير كل دا
إطلعي من الضلمة لو حبيتي هتلاقيني مستنيكي فى النور برغم غباوتك اللى خليتني عايز أولع فيكي
 وإنتى حرة
وأنا حر

بكتب كل دا لان مينفعش متتسجليش هنا
وكمان من حقك تعرفي إني مفتقدك
وكمان من حقك تعرفي إن كل شىء عندي بقي له ليميت مش غصب عني ولكن بحط الحدود لاحتمالي وصبري بمزاجي وبس
وكمان من حقك تبطلي إستهبال لأني متنيل تعبان ومينفعش الغباء اللى بتعمليه دا
وهييجي لحظة قلت لك


وقلت لك ساعتها هيحصل فيها إيه

وإنتي الوحيدة اللى تعرفي

وأقسم بالله اللحظة دى لما تيجي هيتغير مليون حاجة

وربنا يستر بقي

صحيح : لو مفهمتيش حاجة إستحملي مش هتبقى أول مرة أقولك فيها ( هفهمك لاحقاً )

ومازلت مؤمن إني أقدر أخلي أي حد ينساني

بس اللى بيطلبوا بس

فهماني طبعا لانك نسيتي كتير

:)

صحيح برده : معاكي كارت أخضر لأنك أقل شخص فى الوجود قعد جنبي ومن أكتر الناس اللى عرفتني وشافتني حلو برغم انى مش مؤمن بدا عشان محبش نفسي وابقى واطي مع خلق الله ...

الصورة بتاع صوابع الواد دي هدية :D
وهوا كدا :)))
****

مش هعد في كام جرح فى جسمي أو بقالي كام ساعة مكلتش أو بقالي كام ساعة شغال أو حتي بقالي قد إيه بفكر

طبعا : فى ناس متخلفة عقليا بتروح تسمع نفس الكلام اللى كنت بقوله برا وتنبهر بيه

مع ان الناس دى لو فكرت ببساطة هتلاقي اني ياما قلت الكلام دا

اللى يحرقكم حرقتوا دمي

ودلوقتي هقوم اغسل ايديا بشوية بيتادين واشوف شوية قطن أبلعهم بشوية شوربة :D


الى كل من يقرا البوست دا ويفتكر إن فى سطر مكتوب عليه

وحيااااااااااااة أمك يا شيخ وحياة الغالية متفكرش كتير

وسيب البوست وطيرررررررر عشان لو فكرت ممكن تتعب وتموت بقهرتك

اللى هيفهم اى سطر فى البوست دا يبقى اكيد مذكور فيه سواء بالشتيمة أو بالفضل والكلام الكويس



وختاما ....

هع

قلت النصيحة ميت مرة وربنا ما هقولها تاني

وش مطلع لسانه

هناك تعليق واحد:

بنت قلبى يقول...

امممممممممممم
مرحب مرحب يا كريم اتمنى تكون تمام وباخبار جديده تسعدنا
حبيت اجى اسلم عليك