الاثنين، 12 نوفمبر 2012

معادلة زمنية





النهارده الشغل خلص بدري بس أنا فضلت فى المصنع
ومرضيتش أروح
وقعدت مع صاحب الشركة وسهرت مع بعض العمال
الموضوع كان لذيذ لكن المشكلة فى إن كله عمال يقولي هوا إنته مش هتروح ؟؟؟
هوا انته مش هتطلع تمشي ؟
هوا انته مش وراك حاجة يا أستاذ كريم ؟
بقيت عايز أقولهم مفيش حد أراعيه لما أروح بالإضافة لأني معنديش أدني إستعداد أتكلم مع أى شخص فى الوجود
كنت عايز أقولهم إني من إمبارح مكلتش ونمت بالعافية بعد ما إتشعلقت فى ميت خيط دخان من دخان سجايري
كنت عايز أقولهم إن اللي موقفني علي رجليا هوا شوية الشاى والسجاير والتفكير المستمر
كنت عايز أقولهم إن أنا مش عندي حد أكدب عليه وأقوله إني كويس ( أنا بقيت لوحدي وفي نفس الوقت بقيت حر )
كنت عايز أقولهم إني مقدرش أكدب عالناس اللي حواليا دلوقتي لأني بحبهم أوي وفي نفس الوقت مقدرش أكسر فرحتهم
بس إختصرت كل دا وقلت إني مكسل أروح
وفى الآخر صاحب الشركة ذات نفسه قرر يقوم يروحني بعربيته لأني مازلت مكسل أروح
مش مرتاح أو مش عارف أتكلم أو مفيش حد أكلمه أو مبقتش عارف أتعامل مع الناس زي الأول
مش عارف
لكن الأهم فى النهارده
إني قدرت أفكر فى فكرة واحدة بس فى آخر لحظات فى اليوم
من ساعة ما نزلت من عربية الراجل لحد ما روحت البيت
ماذا لو ...

ركزت فى الخط الزمني أوي وفى كل الجمل اللي مكانش ليها معني ودلوقتى معناها ممكن يكون فكرة كبيرة اوى
فكرت فى كل الأشياء اللى حصلت
إفتكرت ( الكل أكبر من مجموع أجزاؤه )
إفتكرت إن عشان توصل لمكان معين لازم تلف حوالين الميدان وتطلع من شارع فى إتجاه عكسي
وبعدين إفتكرت إن فى سبع أشواط بتطوفهم قبل ما يتغفر لك أو تقوم بالفريضة
وبعدين إفتكرت إن فى حاجات صغيرة أوي ممكن تصنع حدث عملاق بشكل غبي
وبعدين إفتكرت كلام تلاتة ميعرفوش بعض
وبعدين إفتكرت الخطة
وفى وسط كل دا حاسس إني بنهار بس فى نفس الوقت فى أكتر من زاوية وجدار وعامود رافضين ينكسروا
بحاول أفتكر صوتها وهي بتقول : I break the rules so I don't care
***

معرفتش أقول لها حاجة
غير انى بكسر كل الانماط
وبتصرف بدون توقعات او افكار او اساليب او خطط او اى حاجة
قلت انى مهتم
وبس
قلت انى مش عايز اضيع اى فرص نهائيا
وانى
عايز استغل كل فرصة ممكنة
معاكي

وهعمل كدا فعلا

ويمكن فى عز إنهياري

انام علي ضهري علي سحابة

وابص للكون كله ولحلمي البعيد

وابتسم
وبإختصار شديد
هحس بنفس اللي كنت بحسه كل مرة كنت ببص فيها للسماء وانا نايم علي الارض واحس برغم انى ايديا ورجليا ماسكة فى الارض الا انى بقع لفوق للسماء لحلمي وبطير له بسرعة الضوء وكل المسافات ممكن انى اعديها

هاخد بالي كويس أوي وبعدين هقول ...
Geronimo
وبس

وأنفذ اللي قلته واطير لحد هناك ...

انا قلتلها انا مهتم وسكتت...

معرفتش اقول ( بيكي )

بقيت فاشل إجتماعيا ويمكن حالة الإنهيار دي مش نافع فيها إني أقول كلمة ( بيكي )

والحمد لله إنها مبتقراش هنا :)


وبس كدا

نكمل بعدين بقي

بعدين ... بقي

تصبحي حلوة

وهي حلوة ف كل صباح وكل لحظة وكل يوم وكل مرة بكلمها فيها بحسها أحلي , هي الشتا والبرد والدفاء والأمان كمان


لسه بقي حاجة أهم
لسه مقولت حاجة عن المعادلة الزمنية

فجأة إتوجعت دلوقتي ...

أنا هقوم احاول انام

هكمل الشاي وأنام

تصبحوا علي خير

ويارب تصبحي حلوة بجد

***
تحديث 1

خايف اقولك مبسوط
لاني مش مصدق
وفي نفس الوقت مش عارف أعمل إيه
أنا منعزل إجتماعيا وفى حالي ومش بتكلم مع حد
ممكن يكون بالنسبة لك دقيقة
بس بالنسبة لي اللحظات دي هي اليوم كله ...
***

ليست هناك تعليقات: