السبت، 20 نوفمبر 2010

متغيرات تمنع ثبات الثابت



بيتهيألى إنى قلت الكلام دا ألفين مرة قبل كدا والناس سمعته مليون مرة قبل كدا ... الأمل هوا أكتر حاجة بتخلى الانسان يعيش وهى اللى تقدر تمنحه حياة بجد حتى لو باقى على موته تلات دقايق وهوا برده أكتر المشاعر الإنسانية والأفكار تهورا فهوا اللى بيخليك تفكر فى المستحيل على إنه عادى جدا وتحاول تتأقلم معاه وتعيشه بشكل عادى ولا كأن فى أى مانع وكأن كل العوائق اللى قدامك هبلة وملهاش معنى ... بغض النظر عن اللى فات لأن مش دى الفكرة اللى فى دماغى
لكن أنا من الناس اللى بيحبوا يبسطوها ..أنا بتوقع الأسوأ دايما وبجهز له بحيث لو حصلت مصيبة تلاقينى جاهز لها ولو حصلت فرحة فتبقى زى كاس الفودكا الدوبل والدوبل هنا فى إن المصيبة اللى توقعتها محصلتش وإن الحاجة الحلوة حصلت وبقيت عايشها .. وبرده الفرحة بتبقى زى الكاس لأنها لازم تخلص ولازم وإنته بتشربه تحس بإن الفودكا بتحرق جواك زى الفرحة ما بتعمل بالظبط وبتحرق حزنك وبتبدد كل مشاكلك وأحيانا بتحرقك بجد وتخليك تبكى حتى لو مبكيتش من خمس سنين زى حالاتى وبرده مع آخر شفطة فى الكاس بتحس إنك فى عالم تانى وإحساس خرافى ...
إيه اللى انا قلته عن الدموع دا ..دا الدموع دى يمكن أكتر حاجة بتريحنا .. ياما كلمت ناس بتعيط ومش عارف يا هلترى دا قدرى إنى أواسى ناس فى عز البكا وأقويهم وأحسسهم إن ليهم قيمة فى الحياة اللى أبسط ما أقدر أقوله عليها إنها تافهة ؟؟؟ ولا يا هلترى هفضل طول عمرى بسمع الناس بتعيط وأقويهم ويحسوا بنفسهم وينطلقوا للحياة ويسيبونى ؟؟ مش عارف ومش تفرق معايه الإجابة يمكن لأنى بستمتع بالأمر ... ويمكن وأنا بواسى بقول كلام جبار زى ما يكون فعلا اللى قدامى هوا الملك فاروق ويقدر يحرك مصر بكلمة أو اللى قدامى تحس إنها منة شلبى وكل الناس مستنيين منها كلمة أو نظرة فى حين إن دا مش حقيقى ... لكن هنا الإيمان بالشىء اللى بقوله بيخليهم يوصلوا له فعلا وبيبقى الدموع والبكا والفضفضة حاجة إيجابية وبتدفعك للأمام
يا هلترى الكدب بيقدر يوصل لحد فين ؟؟ ... أكتر حاجة بعرف أعملها فى الحياة وبقدر أظبطها هى الكدب ..لكن للأسف بكرهه كره العمى ومش بعمله لانى ببقى شايف نفسى دايما وأنا بتصرف وكأنى إنسان واقف قدامى وببص لنفسى بخنقة وببص للى بكلمه وبيصعب عليه ومش بكدب؟؟؟ يا هلترى لو كنت قدرت أحقق نقطة الكدب دى وخبيت حقايق ووهمت الناس هل كان هيفرق أى شىء فى اللى أنا حاسه دلوقتى ؟؟ ولا كانت النهاية لأى شىء هتختلف ؟؟؟ برده هقولك مش هتفرق ..ليه بقى ؟ لان مجرد إستعدادك للقيام بالهجر أو البعد أو الزعل من حد بتحبه دا فى حد ذاته معناه إنك تقدر تجرحه ومش بتحبه ... يبقى إيه اللى هيفرق لو كنت كدبت وخليت كل الناس تفضل جمبى ومبقتش لوحدى وهما فى الاساس مش بيحبونى ولا هيقدروا يقفوا جمبى ؟؟؟
فكرة ركوب العجل من الأفكار الجبارة اللى بتيجى على بالى وببقى هتجنن عليها وياسلام بقى لو عجلة الصبح بدرى او ساعة العصارى أو بليل بعد الساعة تلاتة ... يمكن لما كانت بتقولى (( تعرف يا كريم اخر مرة ركبت عجلة كل الكلاب السعرانة جريت ورايا وكنت طايرة )) من كام يوم فكرت فى الجملة وفكرت فى إحساس الطيران أو ال high زى ما بيقولوا ... ياهلترى المتعة فى إنك توصل لإحساس المتعة ؟ أو السعادة المطلقة ؟ أو الطيران ؟؟ أو السيطرة الكاملة ؟ لاء طبعا هقولك ليه وبراحة وواحدة واحدة ...إنته ببساطة ممكن تقولى فى لحظة بنعيشها بتمر زى سنين وبتعوض ألف سنة حزن ؟؟ لكن هسألك سؤال رخم ... يا هلترى الممتع هوا النجاح ولا المحافظة على مستوى النجاح ؟ الأهم طبعا هوا المحافظة ... وكذلك السعادة إنته تقدر تعيشها لحظة وتقدر تعيشها عمر ... لكن إحساس الطيران إنته سايق ؟؟ بيتولد منين ؟ من الهوا وهوا بيلمسك والدنيا وهى بتاخدك بالحضن وكأنها بتقولك أنا أمك اللى هتحبك وتضمك زى ما عمر حد ضمك فى الوجود ؟ لاء مش كدا وبس ... إحساس السعادة يقدر يتولد من الإستقرار والأمان اللى بيكون موجود وإنته ماشى براحة ... الدنيا هتحضنك والثبات والهدوء والإستقرار هيخليك تحافظ عالسعادة وتعيشها على طول ... يعنى من الآخر لو سايق أو بتحب أو عايش حاول تحافظ على أى حاجة من دول بإستقرار وأمان ... هتلاقى الحياة إختلفت
أنا مقتنع بإن أحلى تلات حاجات فى الدنيا : حاجتين : الطيران

***
الأولى
هى : نفسى أصطاد ... هوا إنته بتعرف تصطاد .؟؟؟
أنا : طبعا يا بنتى
هى : بتصطاد فين بقى ؟
أنا : بصطاد عقول مش سمك
***
الثانية
هى : تعرف أكتر حاجة حلوة فيك ؟؟
أنا : أيون ؟
هى : أيواااااااااااا أديك قلتها ... بتحاول تفسر وتلاقى أجوبه ومش بتقنع غير بالحقيقة ... ولو وصلت لها بتحطها تحت الإختبار وآشعة إكس وبتقدر تطلع منها شىء جميل حتى لو هى كانت فى غاية القذارة أو القبح
***
الثالثة
هى : هوا إنته بتحب إيه فيا ؟؟
أنا : أنا بحبك ... بس مش لازم تعرفى إيه فيكى عشان مش تغيريه لأنه لو إتغير مش هتبقى إنتى ...وأنا مقدرش أحب غيرك
***
الرابعة
هى : هوا أنا بحلم بحاجة مستحيلة ؟؟؟
أنا : وإيه هوا المستحيل أو معنى الحياة ما يكون فيها شىء صعب وشىء مستحيل ... الحياة مش سهلة ودى متعتها ومش متوقعة ودا رونقها وجمالها ومش على وتيرة واحدة ودا سحرها
***
الخامسة
هى : تعرف يا كوكو
أنا : مبحبش كوكو دى ... ها هتقولى إيه ؟؟
هى : أنا مبسوطة أوى لأنك قضيت معايه التلات تيام دول هنا ... بجد المكان نفسه إتغير وكل المعانى فى البيت إختلفت ..وكمان إحساسى إنك سيبت الدنيا كلها وجيت تعيش معايه التلات تيام دول مخلينى فرحانة وهتجنن بيك ...
أنا : وتفتكرى إن كان فى معانى أصلا من غيرى ؟
هى : إمممممم ...مش عارفة والله..
أنا : هوا أكيد كان فى لأن ربنا خلق لكل شىء معنى لكن مجرد إنك مش مركزة ومش يفرق معاكى تشوفى المعانى أو لاء فإنتى محتاجة محفز قوى يخليكى تتحركى وتبتدى تفكرى وأكيد المحفز دا أو الهرمون اللى كان ناقص دماغك ... هوا أنا .
هى : إنت مش هرمون ..إنته إكسير حياة .
***
السادسة
هى : عارف الفرق ما بينك وبينك ؟
أنا : تفتكرى فى فروق كتير ما بينى وبينى ؟
هى : ما هوا عشان فى مليون فكرة ومليون دماغ وألف حاجة بتتحرك ومفيش حاجة ثابتة غير نقطة واحدة بس والكل وراها بيدور ويلف وهى المركز ... فعشان كدا بحس إن فى مليون إتجاه وكل إتجاه واخد ميل وكل ميل وليه إنحراف وثابت ومتغيرات تمنع ثبات الثابت :)
***
ملخص العيد : كنت لوحدى جدا ومازلت
***
ملخص الأيام اللى فاتت : قاعد بفكر فى حاجة محتاجة منى وقت جبار يمكن تمنتاشر ساعة يوميا مش كفاية عليها فبفكر وأنا نايم كمان
***
ملخص الأيام اللى جايه : هنتقل للعيش لوحدى ... فى شقتى الجديدة
***
قريبا جلستى الأولى مع الطبيب النفسى .... ترقبوا
شاب فقرى

هناك 9 تعليقات:

SHR يقول...

الفلسفة.....
هى أن تحاول أن تتفلسف على الفلسفة نفسها.....
ربنا يشفيك ويشفينا يابنى.

Qatarat Nada يقول...

بص انا كنت متضايقة وداخلة افضفض وقولت اكيد حرتاح
كلامك على اد ماهو ريحني على اد امهو زود فيا كلمة اااه
كلامك جميل جداا وانا مقتنعة بيه بس في زمانا احنا دا مافيش حد حيفكر كدا
احنا شباب متفتح وكبير ماشي بس علشان نغير حاجة في المجتمع احنا نعتبر قليلين اوى
يمكن انا بقول كدا لانى انا نفسي يأسنة وكارهة الحياة بس بيتهيألي دا الصح

عموما عجبتني بجد طريقة كتابتك التوبيك دا
وماعرفش اذا كنت اول تعليق ولا لا
بس تسلم ايديك

sony2000 يقول...

مع انك كتير بتكتب كلام مش بيتفهم
بس لو عاوذ
هتفهم الناس
حتب لو بأصعب اسلوب
وانا فهمتك بجد:)

Tears يقول...

"أنا بتوقع الأسوأ دايما وبجهز له بحيث لو حصلت مصيبة تلاقينى جاهز لها"

المشكلة ان اللى بيبص بشكل سلبى اللى بيحصلة بيكون سلبى فعلا

شاب فقرى يقول...

Tears
تفتكرى أصلا نظرتنا بتغير حاجة من الواقع
؟؟؟؟؟؟؟؟
فكرى كدا وردى عليا لأنى مقتنع إن الواقع بيتغير بأكشن أو فعل مش نظرة أو مجرد رؤية أو ترقب له
...
تحياتى لمرورك وردك :)

شاب فقرى يقول...

SHR
يارب يشفى الجميع :)

شاب فقرى يقول...

قطرات الندى
نورتى جدا وسعيد بتواجدك وإن شاء الله تفضفضى هنا وتلاقى كل اللى يناسبك
بس هنا كل شىء يغلبه اللون الفقرى :)
نورتى جدا :)
شاب فقرى

شاب فقرى يقول...

سونى
:)
منورة
ويارب يكون وصلك المعنى واخدتى بالك من اهم نقط البوست
يارب
فقرى

Qatarat Nada يقول...

ههههههههههههههههههههههه
لا ماتقلقش انا فقرية برده ^^